Drikke Tiffon inspirerer..

Tiffon inspirerer..> tradisjonsrik klassiker i ny drakt

Ekte håndverk, kvalitet og tradisjon står i høysetet for Braastad Cognac, og er dermed naturlige nøkkelord når cognac-huset nå skifter design.

- Med det nye designet ønsker vi å kommunisere det solide håndverket som ligger bak    produksjonen av cognac i en større grad, sier Ina Ravnanger, kategorisjef for druebrennevin i Arcus.

 - Alt fra håndblandede farger på etikett til tinnkapsel skal være med på å underbygge og forsterke det autentiske og det håndverket som Braastad står for, og sørge for at kvaliteten utenpå matcher kvaliteten i innholdet.

Det var Here Design i London som til slutt fikk jobben med å stå for det nye designet. Hele prosessen begynte med at designteamet fløy til Cognac og ble kjent med Braastad-familien og arbeidet som ligger bak cognacen, helt fra drue til flaske. 

 - Vi bruker vår tid på å lage autentiske kulturelle opplevelser, så en merkevare som Braastad, med sin rike kulturarv, var en perfekt partner for oss.

Vår jobb var å bruke design til å fortelle brukeren om den lange og fascinerende historien Braastad har. 

 Vi er veldig fornøyde med resultatet, og håper at folk er enige om at identiteten nå gjenspeiler kvaliteten til denne fantastiske cognacen, sier Josh Shires, prosjektleder i Here Design. Inspirasjonen til det nye designet kom fra fargene, teksturene og typografien på flaskene i Tiffons eget museum, der hele Tiffons historie siden 1875 står.

For å forklare det fransk-norske;  I 1913 giftet Sverre Braastad seg med Edith Rosseau som var arving til cognac-huset Tiffon. Arcus eier 34 % av Tiffon som produserer Braastad.

I en liten familiebedrift som Braastad, der historie, røtter, kvalitet og tradisjoner står sterkt, var det viktig at akkurat disse faktorene ble ivaretatt da det nye designet skulle utarbeides. Samtidig med at man hadde innsikten om at mer enn 50 % av cognackjøpere ikke vet hva VS, VSOP og XO betydde, var det klart at det nye designet også måtte ta høyde for å bake inn informasjon på en lettfattelig, men stilfull måte.

Ingenting er tilfeldig – I det nye designet er alt planlagt ned til hver minste detalj; fargene og fontene er hentet fra de gamle flaskene, og det nye symbolet er Tiffons merke siden 1875. De to skjoldene symboliserer henholdsvis Jarnac, den lille byen i Cognac der Braastad holder til, og La Charente, elven som bar cognacen fra Jarnac og ut i verden. Tiffons hovedkontor ligger på en liten øy langs La Charente og kalles Ile Madame, fruens øy.

Kvinnen er ingen ringere enn Marianne, selve frihetsymbolet på den franske republikk.

 - Cognac er, etter min mening, det mest eksklusive brennevinet, og innenfor cognac er Braastad «the real deal».

I motsetning til de fleste cognachus driver Braastad-familien egen vingård og eget destilleri. For å lage én flaske cognac må det til åtte flasker vin, mange år med lagring, og en stor dose unik kunnskap. Braastad er generasjoner med kompetanse.

Det er kultur, det er nytelse og resultatet av en hel families lidenskap. Alt dette føler vi kommer til uttrykk i det det nye designet, og våre flasker er nå virkelig en suvenir fra et sted, en tid og en familie, avslutter Ina Ravnanger, kategorisjef druebrennevin i Arcus.

 

 

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev