FOTO Aina Regina (Snøhetta/MIR)
8 februar 2018
Arbeidet med verdens største undervannsrestaurant er igang. Prosjektet er utfordrende på mange måter, men nå er det ingen vei tilbake. 1.februar åpner vi for de første bookingene.
Når Under står ferdig i mars 2019, blir det en undersjøisk restaurant som verden aldri har sett maken til.
- Prosjektet er en fin miks av galskap og fornuft, men man må være litt uredd for å skape noe som er såpass spektakulært, sier Gaute Ubostad, initiativtaker og medeier av Under.
Da han og broren Stig Ubostad kjøpte Lindesnes Havhotell i Norges sydligste kommune i 2014, var det med vissheten om at det lå et hav av muligheter rett utenfor hotellobbyen. Naturen er røff og spektakulær. Den salte sjøsprøyten står stadig langt oppetter hustakene, og de som våger seg utendørs må sette sjøbein for ikke å blåse overende. Så når verdens største undervannsrestaurant åpner i 2019, er den dimensjonert for å tåle det heftigste været naturen har å by på.
- Det er jo nettopp omgivelsene og miljøet her ute som kommer til å gi restauranten en ekstra dimensjon. Det vil gjøre opplevelsen enda mer eksotisk og unik. Bare bilveien ut hit, er en naturopplevelse av de sjeldne.
Målet er 10-15.000 restaurantgjester i året, i en kommune med bare 5000 innbyggere. I sommersesongen så mangedobles riktignok antallet, men brødrene vet at de må levere god kvalitet i alle ledd for å lykkes.
- For at Under skal bli den verdensattraksjonen som vi ønsker, må vi levere topp kvalitet over hele linjen. Derfor har vi knyttet til oss de beste folkene i blant annet de byggetekniske, marinbiologiske og gastronomiske fagmiljøene. Og så er vi stolte over at det er anerkjente Snøhetta som er arkitektene bak Under, forsetter han.
Selve konstruksjonen skal bygges på lekter, og når den er ferdig, senkes og festes den i fundamenter på havbunnen. Først da begynner arbeidet med interiøret.
- Det kommer til å bli verdens største undervannsrestaurant, beskriver Arne Marthinsen. Han er prosjektleder i SubMar Group, et tverrfaglig miljø som har kontroll på bølgeberegninger og de marine operasjonene i prosjektet. De har blant annet regnet ut hva bygget må kunne tåle av naturkrefter, samt dimensjonert og planlagt bygging, frakting og undersjøisk montering.
Det er ikke det å bygge i betong under vann, som er det mest spesielle med dette prosjektet, ifølge Marthinsen. For det har man gjort i Norge helt siden 1970-tallet.
- Men det som gjør prosjektet så komplisert og unikt, er at det ikke bare skal bli en lagertank i betong. Det skal bli til en fullverdig, unik opplevelse for folk, sier han og legger til at det skal skje både ved hjelp av stedet, arkitekturen, interiøret, den undersjøiske utsikten og gourmetmaten. Det er Nicolai Ellitsgaard som har ansvaret for maten som selvsagt blir inspirert av beliggenheten.
Den undersjøiske restauranten, som er tegnet av arkitektfirmaet Snøhetta, ser ut som et tykt rektangulært rør av ru betong. Røret, som har inngang fra land, stikker så skrått ned under havoverflaten og lander på havbunnen – på omkring seks meters dyp.
- Det å bygge under vann i et slik værhardt miljø som det er på Lindesnes, stiller ekstra krav til både konstruksjon og materiale. Konstruksjonen må tåle enorme trykk og strømmer fra hav, bølger, vær og vind, forteller han.
APPETITT vil følge prosjektet og vi har en stor artikkel om UNDER i årets første papirutgave som er i salg fra 8 mars 2018.
Du kan også lese og se mer, book et bord og meld deg på nyhetsbrevet for mer infomasjon – på under.no