75-åringen Figgjo tilbake i privatmarkedet
- Vi vil satse på norsk kvalitetsdesign og sterke merkevarer. Derfor rydder vi plass til Figgjo i våre hyller, sier daglig leder Odd Sverre Arnøy i Kitch’n, landets største kjøkkenutstyrskjede.
Figgjo som feirer sitt 75-årsjubileum i år har de siste årene konsentrert seg om å levere til hoteller, restauranter og storhusholdning. Men nå er jubilanten klar for privatmarkedet igjen, slik det var da porselenseventyret på Figgjo begynte i 1941. Administrerende direktør Simmer Vikeså noterer tilfreds at ringen er sluttet.
Både Arnøy og Vikeså ser det som helt naturlig at dette samarbeidet kom i stand.
- Våre hovedkontorer er så godt som i samme nabolag i Sandnesområdet, så at vi finner tonen er selvsagt, smiler de to, som har vært i en prosess mot felles interesser.
- Vi bygget oss opp som en sterk merkevare på kvalitet i vanlige folks bevissthet. Nå inntar vi igjen den posisjonen, ved å gjøre oss tilgjengelige på privatmarkedet, sier han, som forventer at salget til privatmarkedet vil ta mellom 5 og 10 prosent av årlig omsetning for Figgjo.
Får hylleplass hos Kitch’n
Nå rydder landets største kjøkkenutstyrskjede plass til Figgjo i sine hyller. Fra og med august blir det prisbelønte Figgjodesignet å finne i Kitch’n-hyllene landet rundt. - Folk etterspør våre produkter, og nå er vi klare. Vi vil selge våre klassiske og prisbelønte Figgjo Form fat i ulike størrelser hos nettopp Kitch’n, sier Vikeså.
- Det vi ser er at folk gjerne vil ha samme servise hjemme, som det de ser toppkokker bruke på TV eller for den del Instagram. Vårt samarbeid med mange ledende kokker fører til slik profilering. Det er også en sterk trend for det uformelle og jordnære der Figgjo Base passer godt, og som nå kommer i butikk, sier Vikeså.
Fra Kitch’n merker de at folk ikke samler på servicer i samme grad som før, men heller supplerer med enkelte ting de liker.
- Dermed tror vi folk vil kjøpe Figgjos fat og serviser til både gaver og eget bruk, sier Arnøy.
- Figgjos Baseserie med et fargedryss som spenner fra lyst til mørkt i samme tallerkenen, er moderne og anvendelig. Figgjo Form fat og kuleboller i ulike størrelser er fine gaveartikler. Og så skal vi selge barneservicer fra Torbjørn Egners univers, sier Arnøy.
Han er klar på ønsket om en sterk norsk merkevare og vil bruke norsk design til å skille seg ut.
Avtalen med Kitch’n er kjempespennende og jeg ser frem til å ta dette samarbeidet videre, sier påtroppende administrerende direktør ved Figgjo AS, Anne Kristine Rugland.
Om Kitch’n
Landets største kjøkkenutstyrskjede startet i 2002 og har i dag 115 butikker i Norge og 9 butikker i Sverige.
Kjeden har hatt en sterk omsetningsvekst over flere år og budsjettert omsetning i år er kr. 950 mill. Kjeden ble kåret til årets butikk-kjede i år 2013.