Drikke Verdens beste kremlikør er norsk!

Verdens beste kremlikør er norsk!>

Bare et drøyt år etter Fjording ble lansert på markedet, opplever gründer Øyvind Løkling at stadig flere trykker den nye norske kremlikøren til sitt bryst – og til sin munn. Nylig vant Fjording tittelen Double Gold i den svært anerkjente San Francisco World Spirits Competition – verdens mest prestisjefylte konkurranse i sitt slag. Med dette har et enstemmig dommerpanel vurdert nykommeren som en av verdens aller beste kremlikører.    

- Jeg har hele tiden selv ment at jeg lager verdens beste kremlikør, men nå mener tydeligvis dommerne det samme, sier Øyvind Løkling lurt.  San Francisco World Spirits Competition regnes for å være den viktigste og mest respekterte brennevinskonkurransen i verden, og aldri har deltagelsen vært større enn i år. Over 3000 innsendte bidrag er blitt vurdert, og den norske kremlikøren Fjording ble belønnet med såkalt Double Gold, en sjeldent høy utmerkelse i konkurransen.  

Det betyr at samtlige dommere i ekspertpanelet har gitt den norske kremlikøren gullmedalje, og at den således regnes for å være blant verdens aller beste i sitt slag. Ikke verst for en liten produsent fra Norge.  

Gründeren fikk idéen til Fjording for 15 år siden. Nordfjordingen undret seg over hvorfor det ikke fantes en norsk kremlikør, ettersom vi har overproduksjon av melk og rikelig tilgang på potetsprit og dermed unike muligheter til å lage kremlikør av høyeste kvalitet. Han ventet på at etablerte aktører skulle gripe sjansen. Men ingenting skjedde. Til slutt tenkte jeg at jeg måtte gjøre det selv.

 

Sa opp jobben for å følge drømmen

Løkling hadde så klokkertro på sin egen idé at han valgte å forlate en trygg jobb og sikker inntekt, og satte seg fore å lage verdens aller beste kremlikør. Ingrediensene er norsk potetsprit, spritstabil fløte, vann fra fjellene i Nordfjord, karamell, hasselnøtt og kakao. Likøren produseres av Gardsbrenneriet på Sandane. Navnet Fjording valgte Løkling blant annet fordi han har en spesiell forkjærlighet for fjordhester. 

 - Min bestefar og onkel drev med fjordhest-oppdrett, og jeg vokste opp i en bygd full av fjordinger. En hesterase som dessverre har utfordringer med lave fødselstall og fare for innavl. Derfor går én dollar av hver solgte flaske til de som fremmer fjordhestens ve og vel. Det motiverer meg til å selge enda mer. Og de som drikker Fjording er samtidig med på å gi fjordhestmiljøet et klapp på skuldra og noen ekstra kroner inn i arbeidet med å gi fjordhesten et livsgrunnlag også i fremtiden, sier Løkling.

 Til sommeren blir det delt ut 45.000 kroner basert på debuthøstens salg.  Det å komme seg inn på det norske markedet er som Davids kamp mot Goliat. Den irske produsenten Baileys er nærmest enerådende på markedet for kremlikører i Norge, og det har den vært i 45 år.  

- Tenk det, Baileys har 45 års historie i Norge med null lokal konkurranse. Jeg har selv drukket min andel av Baileys, men det har alltid vært med en bismak, for jeg har alltid drømt om å gjøre det bedre selv, smiler nordfjordingen.  Nå er Fjording faktisk verdens beste kremlikør – det har vi bevis på!

 

Det irene har brukt 45 år på har vi nå klart å ta innersvingen på ved første forsøk. Gjør en smaksblindtest av Baileys og Fjording. Jeg kommer til å vinne hver gang! sier Løkling freidig. 

- Jeg er i utgangspunktet en helt vanlig, forsiktig nordfjording. Men hver dag jeg står opp, minner jeg meg på hvem jeg konkurrerer mot. Det er Baileys – en av verdens sterkeste merkevarer. Da trenger man ikke å gå stille i dørene. Deres dominans på markedet har trigget meg, og har endret retning i livet mitt. Jeg er her for å ta opp kampen, sier den eventyrlystne fjordingen.  

Det er et nitidig arbeid som kreves når man som liten produsent skal komme seg inn på det norske markedet. Heldigvis satser stadig flere på kortreiste kvalitetsprodukter.Denne sommeren introduseres Fjording i barene på Hurtigruten, og den serveres i dag ved en rekke hotell og restauranter i toppsjiktet.

Stadig flere Vinmonopol tar inn drikken, og Løkling håper på økte markedsandeler i 2019.  

- Jeg må bevise det gjennom omsetning. Salg gir mer salg. Og mer hylleplass. Målet er langsiktig etablering. Løkling har ikke dårlig tid. - Vi har god produksjonskapasitet ved brenneriet på Sandane og håper å skape flere arbeidsplasser der de neste årene. Jeg har innsett at i dette markedet må man skynde seg sakte, og jeg tenker produkt fremfor pris, og kvalitet fremfor enkle løsninger, sier Fjording-produsenten.