Den 28. april ble den norske versjonen av bartender-konkurransen World Class avgjort på Handelskammeret i Bergen. Den som vant var bartender Magnus Thorseth fra cocktailbaren Pier 42 i Oslo. Han overbeviste juryen med en whisky highball, inspirert av norsk landbruk, som bl.a. inneholder kjernemelk, plommevann og vaniljetinktur. Den internasjonale finalen avholdes i juli og skal for første gang være helt digital.
I årets versjon av World Class dreide konkurransen seg om å lage en highball-cocktail på Johnnie Walker Black Label, i tillegg til å signalisere nostalgi eller historisk arv. Vinneren Magnus Thorseth hadde latt seg inspirere av norsk melkeproduksjon, japansk highball- tradisjon og Johnnie Walkers røtter. kjernemelk, plommevann og vanilje blandet med Johnnie Walker Black Label overrasket juryen og gikk helt til seier.
Gjennom drinkens navn, The whey of the farmer, klarte han å få frem en tydelig historie.
Magnus Thorseth er oppvokst i Namsos, like ved Trondheim. Helt siden 2019 har han stått bak bardisken på hotellbaren Pier 42 på Amerikalinjen i Oslo. Før det har han blant annet vært med på å starte Michelin-restauranten Fagn i Trondheim.
Å være bartender for meg handler om å teste, teste, teste, teste. Jeg jobber alltid tett med kjøkkenet der jeg får masse smaksinspirasjon fra kokkene. I det siste har jeg kun fokusert på kullsyreholdige drinker, og jeg har bygget en egen kullsyremaskin hjemme. Kjøkkenet mitt ser faktisk ut som en liten brusfabrikk. Nå forbereder jeg meg til finalen og ser frem til og få nye inntrykk og erfaringer, uansett av hvordan det går, sier Magnus Thorseth.
World Class er en av verdens fremste og mest prestisjefulle konkurranser innen bartending. I tillegg til at deltakerne skal blande cocktails i henhold til spesielle rammer og med elementer fra historiefortelling samt kunnskap og smakstester. Den norske juryen besto av tidligere vinnere Malin Stavsøien og Therese Storebø Østervold og Kristian Breivik fra Diageo.
Det skal bli så spennende å være med i den internasjonale finalen i år. Jeg tror at den har mer fokus en noensinne på storytelling, kreativitet og konseptuell tankegang nå som konkurransen gjennomføres digitalt. Det føles veldig kult ettersom at bartenderyrket handler om underholdning og sosiale ferdigheter, sier Charlotte Halzius, Diageo Brand Ambassador Sweden & Norway.
Juryens begrunnelse:
«Nivået var skyhøyt i år, og det var vanskelig å velge ut én vinner men vi var enstemmig på topp tre. Magnus er en kjempedyktig bartender som også tidligere har gjort det veldig bra i konkurranser, og denne gangen var han overall best. Han har en vinnende personlighet og karisma, noe som er en stor fordel i World Class. Samtidig har han en utrolig stødig teknikk og en nydelig forståelse på smak, noe som gjør han til en veldig god kandidat som jeg tror kan gjøre det veldig bra i den globale finalen ».
The whey of the farmer
40 ml Johnnie Walker Black Label
105 ml kjernemelk og plomme brus
Bland og hell over er i et highball glass med is
Klem litt sitronzest over
Kjernemelk-soda
45 ml sur kjernemelk
60 ml plomme vann
½ ts vaniljetinktur
3,4gr hvitt sukker
Bland og karbonat til 2,5 bar med hjemmelaget co2 rigg
Sur kjernemelk
200 ml kjernemelk
2 g eplesyre
Bland, la sitte i 10 minutter og sil gjennom osteklede
Plomme vann
500 ml vann
350 g frossen, norske plommer i biter
La sitte over natten og sil gjennom osteklede
Vaniljetinktur
½ av en vaniljestang
60 ml nøytral 60% sprit
Lag vakuum
Oppbevares i ultralydbad i 15 minutter på 40° C.
La det sitte over natten og sil gjennom osteklede
Kjernemelk
750ml kremfløte
Pisk fløten til den blir til smør
Separer smør og kjernemelk ved å sile gjennom en klut
750 ml kremfløte vil gi ca. 350 ml kjernemelk og 400 ml smør