Med firkantede flasker og skråstilte merkelapper has merkevaren nådd en imponerende milepæl. Fra en enkel dagligvarehandel i Kilmarnock til verdens best-selgende whisky - 200 år innvandrer Johnnie Walker fortsatt.
Verden var ikke et enkelt sted i 1819. Det var John Walker smertefullt klar over, i det en spade med jord dekket den siste fliken av hans fars kiste. Det var lite tid for sorg. Familiegården ble solgt, og overskuddet gikk til å åpne en liten dagligvarebutikk i Kilmarnock, Skottland. Det viste seg å være en god ide, ettersom John hadde både god business-teft og nese for whisky-laging.
På den tiden var de fleste whiskyer single malts med stor variasjon i den enkelte flasken. John begynte å blande ulike lokale whiskyer i en blend, som la grunnlag for lik smak for hver eneste slurk. Den nå ikoniske prosessen ble hjørnesteinen i det som senere skulle gjøre Johnnie Walker til verdens bestselgende whisky.
I det vi entrer et nytt århundre i Johnnie Walkers arv, setter vi fokus på den eksklusive underlinjen Black Label. Et ekte ikon som setter standarden for andre luksusvarer. Black Label er utført på whiskyer med minst 12 års lagring, dette sørger for den umiskjennelige dype karakteren. Med komplekse smaker av moden frukt, vanilje og røyk er den best servert over is eller akkompagnert av enkle, friske ingredienser som ingefærøl eller lemonade. Eksperimenter selv med drink-oppskriftene over.
Johnnie Walker 2020
2020 markerer 200-årsjubileet siden Johnnie Walkers grunnlegger, John Walker, åpnet sin første dagligvarebutikk i Skottland og med det påbegynte reisen som skulle bringe Skottland til alle verdenshjørnene. I dag er Johnnie Walker verdens mest-selgende skotske whisky-merke (IWSR 2019), prissatt av mennesker i mer enn 180 land. Siden grunnleggerens tid har merket satt smak og kvalitet over alt annet.
I John Walkers tidlige dager var forretningen, som senere skulle bli Johnnie Walker, selv titulert som «John Walker & Sons». Kunder begynte imidlertid å bruke kallenavnet Johnnie Walker, et navn firmaet adopterte i 1908. I dag inkluderer sortimentet prisvinnende whiskyer som Johnnie Walker Red Label, Black Label, Double Black, Green Label, Gold Label Reserve, Aged 18 Years og Blue Label. Sammen utgjør de mer enn 19 millioner kasser solgt pr år (IWSR, 2018), noe som gjør Johnnie Walker til det mest populære skotske whisky-merket i hele verden.

Server noen lekre high-ball cocktails i jule og nyttårsfeiringen iår!!
Sitron highball
50 ml Johnnie Walker Black Label
150 ml lemonade
Isbiter
Hell over isbiter, rør kjapt rundt og dekorer med en appelsinbåt.
Hylleblomst highball
50 ml Johnnie Walker Black Label
30 ml hylleblomstekstrakt
100 ml kullsyrevann
Isbiter
Hell over isbiter, rør kjapt rundt og dekorer med et mynteblad.
Ginger highball
50 ml Johnnie Walker Black Label
150 ml ingefærøl
Isbiter
Hell over isbiter, rør kjapt rundt og dekorer med en sitronskive.