Drikke God julestemning

God julestemning> med testvinnende akevitt

Kombinasjonen splitter nytt destilleri på Vestby, hylleplass på Vinmonopol over hele landet, avtale om taxfreesalg og ikke minst en nydelig fløyelsmyk variant av årets «MEIR Jul»-akevitt gjør at bransjenestorene tror nettopp deres akevitt nytes rundt ekstra mange festpyntede bord denne julen.

 

Få produkter står så sterkt i norsk mat- og drikketradisjon som akevitt, og nå er straks tiden her igjen hvor fest- og høytidsmat akkompagnert av små glass skaper stor stemning rundt bordene. I de neste ukene kommer nordmenn for alvor til å handle – og nyte – akevitt.

 

 

I 2022 ble pandemirestriksjonene endelig lagt til side. En konsekvens av det er at grensehandel og taxfreesalg har medført en reduksjon i akevittomsetningen på Vinmonopolet med 18 prosent pr. september sammenlignet med 2021. Men for Ivan Abrahamsen og Rune Laugen som står bak MEIR-akevittene, har 2022 vært nok et begivenhetsrikt år – både faglig og omsetningsmessig.

 

– Fjoråret ble et rekordår, og vi ligger veldig godt an sammenlignet med fjoråret til tross for fallet i kategoriomsetningen på Vinmonopolet. Stadig flere smaker, hører og snakker om våre produkter. Vi er både takknemlige og ydmyke for at etterspørselen etter MEIR-akevittene øker kontinuerlig. Den viktigste årsaken tror vi er at vi aldri kompromisser på skyhøye kvalitetskrav, og at vi jobber kontinuerlig for å utvikle ekstraordinære produkter, sier Abrahamsen.

 

 

Har håndtappet 20.000 liter juleakevitt

En konsekvens av den positive utviklingen er at selskapet vokste ut av leide produksjonslokaler i Bergen. I høst etablerte selskapet et eget destilleri på Vestby. På sensommeren kom alle 120 fatene i eget hus.

Gjennom høsten har Ivan og Rune, som samlet har 30 års erfaring med å utvikle akevitt og som i en årrekke var ansvarlige for å utvikle akevitt-suksessene til Arcus, egen-hendig etiketert og tappet 20.000 liter juleakevitt. Disse er nå å finne i utsalg over det ganske land.

 

Vant VGs juleakevitt-test

– 2021 var vårt andre hele driftsår. Da fikk vi et godt gjennombrudd med vår juleakevitt, og vant blant annet VGs store juleakevitt test hvor vi også var den eneste som ble tildelt terningkast 6 av juryen. Denne, og en rekke andre pallplasseringer i viktige tester i fjor, har før til en jevnt økende etterspørsel både fra Vinmonopol og konsumenter.

Tidligere i høst inngikk vi også en avtale med Heinemann om taxfree-salg på bl.a. Oslo Lufthavn. Dermed er våre produkter tilgjengelig for flere forbrukere i flere flater, sier Rune Laugen.

 

 

Jule-håndverk på flaske

Men aller viktigst for Ivan og Rune er altså kvaliteten på produktene, og ambisjonen er å inspirere med norsk akevitt gjennom å fornye det bevarte.

 

– «Meir Jul» er definisjonen av jul tappet på flaske. Også i år har vi ville skape en rund og mild akevitt som treffer bredt på smakspreferansene til den norske befolkningen. Derfor har vi utviklet det vi håper blir en klassiker med lukt av krydder og madeirafat, og som gir en konsentrert og fyldig munnfølelse med lang ettersmak, sier Abrahamsen.

 

Meir Juleaquavit

Lukten har krydderaroma og tydelig fatpreg. Smaken er konsentrert og har fyldig munnfølelse med lang ettersmak. Fargen er mørk brun med rødlig skjær. Metoden er tradisjonell krydderdestillasjon før modning på madeirafat. Passer til lam og sau og svin.

Pris kr 499,90

 

Seiler opp som den nye drink-trenden

Forretningsstrategien til brennevinsselskapet Meir Distillery AS er å utvikle egne merkevarer. Våren 2020 introduserte man først Meir Aquavit No. 1, en blank akevitt med sitrus og fruktighet. Kort etter kom Meir Pink, verdens første rosa akevitt som er fyldig og fruktig. Begge disse passer perfekt til drink, f.eks. som en AT (Aquavit&Tonic). I tillegg til juleakevitten har selskapet også utviklet og fått distribusjon på Vinmonopolet av «Meir Classic Aquavit».

 

 

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev