Drikke «Takket være skandinaviske kvinner har jeg kommet dit jeg er i dag»

«Takket være skandinaviske kvinner har jeg kommet dit jeg er i dag» >

Pierre Chavin Rosé BIB ble lansert i testutvalget 9. mars 2022 og gründer og CEO, Mathilde Boulachin takker skandinaviske kvinner for suksess

Fransk kvinnelig vinsuksess takker skandinaviske kvinner 

 

«Takket være skandinaviske kvinner har jeg kommet dit jeg er i dag» -  Mathilde Boulachin, CEO og gründer av CHAVIN

 

Vingründeren Mathilde Boulachin har oppnådd det de fleste knapt tør drømme om. To ganger er hun kåret til årets kvinnelige gründer i hjemlandet Frankrike, både for økonomisk suksess og for fokus på bærekraft og økologisk vin med selskapet CHAVIN.

 

Nå er hun aktuell med en ny rosévin på BIB som lanseres i Norge i mars. Den er rettet mot vindrikkere hun kjenner godt, og som hun mener har bidratt til hennes egen fremgang.

 

- Vi kan tala svenska, bryter den franske forretningskvinnen ut rett etter at vi er presentert på engelsk.

 

Mathilde har bodd fem år i Sverige, først som utvekslingsstudent, deretter da hun jobbet for et svensk vinselskap, som innebar mye reising i nabolandene.

 

- Jeg elsker skandinaviske kvinner. I Skandinavia har dere likestilling. Dere er det og lever i det, på jobb og hjemme. Dere har lært meg balanse, og å ha tro på at jeg kan.

 

Suksess i mannsdominert bransje

Mathilde er oppvokst i selveste sprudlende Champagne, men det var ingen forutsetning for å tre inn i vinbransjen, da hun flyttet tilbake til hjemlandet, og etablerte vinselskapet Pierre Chavin, i dag CHAVIN, sammen med eksmannen i 2010.

 

- Det var en mannsdominert bransje å starte opp i. I begynnelsen følte jeg det var en ulempe å være kvinne, men nå ser jeg på det som en fordel.

 

11 år senere er Mathilde eneste eier i selskapet. Hun har 16 ansatte, eksporterer vin til 58 land, og omsatte i 2021 for 130 millioner kroner. Selskapet kjøper druer fra ulike vingårder, men blender druene og vinen selv.

 

Lager vin for kvinner

CHAVIN har flere viner i Norge. Den hun nå lanserer på boks har en klar målgruppe; kvinner.

- Den skal være elegant, både inni og utenpå. De fleste som velger en vin i hyllene, har ikke smakt den før, derfor må den appellere også i utseende. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, forteller Mathilde, som har en mastergrad i «vin og markedsføring».

 

- Jeg vil at damer skal være stolte av BIB’en de har i kjøleskapet og setter på bordet. Kvinner er ofte opptatt av estetikk, kunst og mote. Derfor er også utseende på vinen viktig, men vinen må holde samme standard.

 

- Vi vet at mange kvinner er bedre vinsmakere enn menn. Spesielt merker de mer sensitivitet til lukt og smak etter å ha fått barn. De foretrekker også andre vintyper.

 

Eventyrlig rosé

Økningen i salg av rosévin har vært eventyrlig de siste årene. Da Mathilde startet opp i 2010 var det norske rosévinsalget på rett under 200.000 liter i året. Elleve år senere, i 2021, kjøpte vi 5,3 millioner liter rosévin på Vinmonopolet.

 

- Rosévin kan være som et alternativ til Champagne. Det er en matvennlig vin, som er lekker og delikat. Fortsatt er det flere kvinner enn menn som drikker rosévin, selv om kjønnsforskjellene er i ferd med å bli mindre, sier den franske vingründeren.

 

Hun har stor tro på at rosévin-eventyret fortsetter, og at den nye kartongvinen vil appellere til norske damer.

 

- Dere norske kvinner skiller dere ut i Skandinavia. Dere er mer klassiske og elegante, og velger vin deretter. Dere er også opptatt av at den skal ha lav alkohol.

 

Vil være et forbilde for andre kvinner

Mathilde Boulachin oser av suksess og fremstår slik vinene hun ønsker å selge – moderne og elegant. Men det kan da ikke bare ha vært lett?

 

- Mange er så redde for å feile, og tør ikke å prøve. Vi må akseptere at det går galt, men det gjør ingenting, for det er av dette vi lærer for å nå målet.

 

Hun forteller at hun gjerne vil være et forbilde for andre kvinner, og håper hennes suksess kan bidra til at flere kvinner tør å satse.

 

- Det handler om å tro på deg selv. Ikke lytt til andre. Det finnes ingen grense for hvor langt du kan nå, smiler Mathilde med et seriøst blikk.

 

Så snart reisevirksomhet kan opptas igjen, forteller Mathilde at besøk til Norge og Sverige står høyt på listen, både for å lansere rosévinen, men også for å møte damene hun takker for at hun våget å satse og lyktes med selskapet.

 

- Jeg har to døtre. Jeg lærer dem det jeg lærte av dere i Skandinavia, at de kan bli akkurat det de ønsker. Jeg forteller dem at de må finne ut av hva de liker, hva som motiverer og gir energi.

 

Lysere og lettere fremtid

Da Mathilde flyttet tilbake til Sør-Frankrike var det til et mer kjønnsdelt samfunn. Mye har skjedd de siste årene, men fortsatt er det slik at flere kvinner er dobbeltarbeidende ved at de i tillegg til fulltidsjobb også har hovedansvaret hjemme.

 

- De handler også inn mat og drikke til familien. Mange kjøper inn det de tror andre vil ha, men de bør handle inn vinen de selv liker.

 

Har du en favorittvin?

 

- Jeg heller nok mot lyse og lette viner, men å smake vin er som å reise; jeg liker å se nye steder, møte nye mennesker og lære dem å kjenne. Derfor utforsker jeg også nye viner.

 

Hva er dine mål fremover?

 

- Pandemien har lært oss en del. Både å jobbe på nye måter, men også å sette pris på livet. Jeg tenker at hver dag er en gave, og at vi må gjøre det beste ut av dem!

 

Pierre Chavin rosé

Lys rosa på farge. Innbydende aroma av modne røde bær. Frisk, delikat og saftig. Fin syre. Lett grapefruktpreg i smak som går over i friske røde bær og streif av mineralitet. Sitter godt. Lettdrikkelig og lettlikelig. passer perfekt som aperiftif, lyst kjøtt og fisk.

Pris kr 439,90 

 

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev