Den tiende utgaven av Den Italienske Matuken (Settimana della Cucina Italiana nel Mondo, forkortet med #SCIM2025), som ble holdt i Oslo fra 18. til 21. november, inneholdt et bredt og variert program med arrangementer og møter som hadde som mål å vise frem den kulinariske fortreffeligheten i Sardinia-regionen, med fokus på det sentral-østlige Nuoro-området, et område med gammel sivilisasjon og som regnes som øyas kulturelle hjerte.

Tidlig på 2000-tallet var Nuoro og provinsen også den første internasjonalt anerkjente Blue Zone, et begrep som ble laget for å identifisere et demografisk og/eller geografisk område i verden der forventet levealder er betydelig høyere enn det globale gjennomsnittet. Ifølge studier forklarer genetikk, en aktiv livsstil, sterke sosiale og familiære bånd og et kosthold basert på ekte lokale produkter den uvanlige konsentrasjonen av hundreåringer som bor i dette området.

Disse aspektene ved sardinsk kultur og gastronomi som en sunn, balansert og bærekraftig matmodell, i tråd med årets SCIM 2025-tema: «Italiensk mat: Kultur, helse og innovasjon», ble gjentatte ganger fremhevet gjennom arrangementet.

Italias Ambassade, Det Italienske kulturinstituttet, det italienske handelsbyrået (ICE-Italian Trade Agency), det italiensk-norske handelskammeret, handelskammeret i Nuoro og Nuoro ATI-foreningen bidro til organiseringen og brakte til Oslo åtte mat- og vinprodusenter, fire selskaper aktive innen turistsektoren og en liten gruppe studenter fra IPSAR Hotel Management Institute i Arzachena, som hjalp fire sardinske stjernekokker med tilberedning og servering.
Uken kulminerte 19. november da det ble holdt et arrangement for omtrent 80 fagfolk, inkludert importører og distributører av mat- og vinprodukter, restauratører, sommelierer, matbloggere, turoperatører og fagpressen. Kvelden åpnet med en aperitiff med spekemat, oster og «carasau»- og «guttiau»-brød, kombinert med en smaksprøve av Cannonau DOC og Vermentino di Gallura. Gjestene nøt deretter en livlig og effektiv introduksjonsøkt, der korte, fokuserte presentasjoner ledsaget av lysbilder og reklamevideoer presenterte Sardinias fortid, nåtid og fremtid, og fremhevet regionens mest autentiske og mindre kjente aspekter.

Monica Miscali, professor i moderne historie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim, snakket om den nuragiske sivilisasjonen i Nuoro og dens utvikling. Dette ble etterfulgt av presentasjoner som fremhevet forbindelsen mellom mat og lokalområdet, mulighetene som Sardinias uberørte innland gir til de reisende, sjømatforsyningskjeden og sjønnheten til de kystnære naturstier.
Vi fikk oppdage den eldgamle gastronomiske kulturen i en region rik på naturlig skjønnhet, samt kulturelle, håndverksmessige og folkloristiske tradisjoner.

Talerne la også vekt på nominasjonen av italiensk mat til UNESCOs immaterielle kulturarvstatus, som finner sin plass i Sardinias Blue Zone, et av de mest symbolske eksemplene på et sunt, balansert og bærekraftig kosthold. Presentasjonssesjonen ble avsluttet med et blikk mot øyas fremtid, med en kort presentasjon av Ambassadens kommersielle attaché om det futuristiske Einstein-teleskopprosjektet for studier av gravitasjonsbølger, som Sardinia har søkt om å være vert for i den nedlagte Sos Enattos-gruven, noen få kilometer fra Nuoro.
Kvelden fortsatte med en middag og et matlagingsshow av sardinske kokker og studenter fra IPSAR-instituttet, noe gjestene satte stor pris på. Hver rett ble ledsaget av en fengslende fortelling om dens særtrekk og tilberedningsmetoder, inkludert en demonstrasjon av lukketeknikken for «culurgiones», øyas typiske fylte pasta.
De presenterte en meny av høy kvalitet, utformet for å vise frem kvaliteten på ingrediensene som ble levert av delegasjonen av selskaper i Oslo, og for å introdusere gjestene for noen av de beste oppskriftene fra øyas mat- og vintradisjon: fra forretter med spekemat, saueost og carasau-brød, til culurgiones (en type pasta), fregula (en type stekt ris) med multe-rogn og lammegryte, og avsluttet med seadas (en type pasta) og andre tradisjonelle Barbagia-desserter.

Arrangementet ble beriket med en kalender med B2B-møter med importører og gourmetbutikker for å fremme posisjoneringen av produkter som extra virgin olivenolje, «carasau»- og «guttiau»-brød, bottarga (fiskerogn), spekemat og sardinske meieriprodukter på det norske markedet. Vinselskapene møtte også flere vinimportører, som ga dyptgående innsikt i trendene og særegenhetene ved å gå inn i dette markedet, som kan tilby interessante muligheter selv for relativt lite kjente produkter som de fra Sardinia.
Den tiende utgaven av Den Italienske Matuken fikk en utmerket respons fra publikum og lokale aktører på alle initiativene som ble organisert. Arrangementet tilbød et bredt og variert utvalg av temaer og formater som hadde som mål å promotere lokale produkter og fortelle om områder på Sardinia, vuggen til øyas kultur og folklore, mindre kjent for internasjonale reisende, men ikke mindre rik på historie og arkitektonisk og naturlig skjønnhet.

På den gastronomiske fronten er det verdt å fremheve den høye kvaliteten på vinene og rettene som ble tilbudt gjennom SCIM, som fikk oppriktig og entusiastisk ros fra gjestene. Dette fremhever også opplæringsarbeidet som ble utført av IPSAR og studentene deres. Det er også verdt å fremheve den utmerkede responsen på SCIM-arrangementene på Ambassadens sosiale medier, med et rekordhøyt antall visninger, synspunkter, delinger og kommentarer. Til slutt, på den rent kommersielle fronten, har B2B-møter sett uttrykk for interesse for å forhandle og forhåpentligvis ferdigstille distribusjonsavtaler som vil tillate noen produkter å komme inn i dette markedet, blant annet gjennom Ho.Re.Ca.-kanalen.
