Matnytt DOGA-merket 2020

DOGA-merket 2020> Hyller glutenfritt mel og spiselig tang

Holmen Crisp har skapt en serie med glutenfritt mel som er både nostalgisk og moderne. Austevoll Seaweed Farm har utviklet fire lekre tangprodukter til middagsbordet. 

 

Nå mottar de to delikate designprosjektene DOGA-merket.

Utmerkelsen ble delt ut onsdag 22. januar på DOGA-dagen 2020 i Oslo.

 

Austevoll Seaweed Farm er dessuten nominert til selve hovedprisen, DOGA Hedersmerket, som deles ut senere på ettermiddagen.

 

– DOGA-merket for design og arkitektur løfter fram de beste prosjektene og viser hvordan design og arkitektur bidrar til innovasjon og verdiskaping i Norge, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.

 

Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i Design og arkitektur Norge (DOGA), påpeker at DOGA-merket er den største og viktigste tverrfaglige prisen som deles ut til design- og arkitekturprosjekter i Norge. Han forteller at kriteriene for å få DOGA-merket er svært strenge, og roser de to prosjektene fra dagligvarebransjen.

 

– I butikkhyllene er design viktig for å skille seg ut. Både Holmen Crisp og Austevoll Seaweed Farm viser at de ikke er redde for å bryte med konvensjonene for å friste kundene til å prøve deres produkter, sier Hjemdal.

 

 

Glutenfritt kan være spennende

Den familieeide møllen Holmen Crisp på Toten har solgt glutenfritt mel under merkenavnet Jytte siden 80-tallet. Markedet er stort. Det anslås at så mange som 7-8 prosent av befolkningen i Norge tåler ikke gluten.

 

 

 

 

 

Men hvorfor må egentlig glutenfritt mel selges i kliniske og kjedelige pakker? Holmen Crisp bestemte seg for å gjøre noe med dette.

 

Sammen med designerne i OlssønBarbieri har de laget et visuelt uttrykk for sine fire glutenfrie meltyper som spiller på Jyttes lokale tilhørighet og småskalastatus. Illustratøren Jean-Michel Tixier kom opp med en moderne, men samtidig nostalgisk pakningsidentitet som spiller på den belgiske tegneseriestilen.

 

I tillegg har de utviklet et system som på en presis og enkel måte viser næringsinnhold og bruksområder for melet, noe som er viktig for mange av kundene i målgruppen.

 

 

Juryen mener glutenfritt mel sjelden har sett så godt ut:

 

«Det er flott at Jytte tar en så tydelig posisjon og dyrker frem et helt nytt uttrykk i kategorien. Det er både modig og innsiktsfullt å bruke illustrasjon som det bærende elementet – det gir alle de riktige assosiasjonene med tanke på at Jytte er en småskalabedrift med lokal tilhørighet på Toten,» står det i jurykjennelsen.

 

 

 

Tang på middagsbordet

Austevoll Seaweed Farm er en av Norges aller første tangdyrkere. Sammen med mesterkokk og Bocuse d’Or-vinner Ørjan Johannessen har de utviklet fire forskjellige tangprodukter.

 

 

 

 

Men hvordan får du folk til å plukke med seg tang når de handler middag? Jo, du behøver en visuell identitet som pirrer nysgjerrigheten. Tangdyrkerne på Austevoll koblet på designbyrået Kind Conceptual Branding for å utvikle et designkonsept for Flyt Seaweed-serien sin.

 

Designerne hentet inspirasjon fra tangens biologiske struktur for å lage en unik visuell identitet for Flyt Seaweed. Hvert produkt i serien har sitt eget organiske symbol, og bak dette symbolet finner vi informasjon om når tangen ble høstet, hvem som står bak og ikke minst inspirerende tangoppskrifter fra mesterkokk Johannessen.

 

 

 

 

Juryen mener designkonseptet bak Flyt Seaweed er tidløst, helhetlig og nyskapende, og legger til at det er forfriskende med et norsk eksportprodukt som verken støtter seg på troll eller midnattssol.

 

«Designerne har så å si dykket ned i tareskogen for å høste inspirasjon, og har kommet opp med et tidstypisk og organisk designkonsept som også er god historiefortelling. Konseptet holder et høyt estetisk nivå; det er hardt og renskåret, men samtidig vennlig og appetittvekkende,» står det i jurykjennelsen.

 

 

Mer bærekraft og tverrfaglighet

DOGA-merket, som tidligere het Merket for god design, deles ut årlig til norske arkitektur- og designprosjekter i forbindelse med DOGA-dagen. Utmerkelsen løfter fram virksomheter og utøvere som har samarbeidet om innovative prosjekter der design og arkitektur skaper samfunns-, miljømessige eller økonomiske verdier.

 

 

– Det har vært en enorm bredde i årets søknader, samtidig som vi har lagt lista høyere enn noen gang før. Både bærekraft og tverrfaglighet er noe som går igjen hos veldig mange av de som mottar DOGA-merket i år. De beste design- og arkitekturprosjektene er de som svarer på konkrete samfunnsutfordringer, sier Tor Inge Hjemdal i DOGA.

 

 

DOGA er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet og en del av regjeringens virkemiddelapparat for økt innovasjon. Som pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur, legger DOGA til rette for samarbeid mellom utøvere og virksomheter, eksperimentering med nye løsninger og formidling av innsikt og læring.