Matnytt Trend fra pandemien tar av

Trend fra pandemien tar av> Utvikler restaurant-kit til 2,5 millioner nordmenn

Bilde over er restaurant-kit fra Ahaan 

 

Nye forretningsmodeller innen restaurantbransjen ser ut til å viske ut grensene mellom hjemmelaget mat, ferdigmat og restaurantmat. Flere restauranter kaster seg på ferdigpakkede restaurant-kits-trenden. Nå skal skykjøkkenet Livly bistå restaurantene med å nå 2,5 millioner nordmenn.

 

Et restaurant-kit tilbyr måltider fra restauranter av høy kvalitet som man enkelt setter sammen selv. Da disse ble innført i rekordfart av rådville restauranter under pandemien, trodde de fleste at dette skulle være en midlertidig kriseløsning, og at en gjenåpning ville føre til at trenden falmet bort like fort som den kom. Nå ser realiteten ut til å være det motsatte.

 

 

– Vi så fort hvilke fordeler dette vil ha for restaurantene, og valgte derfor å tilby våre skykjøkkener til å være et mellomledd for restaurantene. Slik kunne vi bistå dem i å opprettholde denne delen av tjenesten når de etter gjenåpningen trengte mer kapasitet i restaurantene til gjestene igjen, sier gründer og daglig leder av Livly, Jonas Stokke, og legger til:

 

– Restaurantene har erfart at dette er en unik mulighet til å utvide segmentet sitt, og når med dette målgrupper langt utenfor de tradisjonelle leveringsområdene.

 

Hybrid mellom takeaway og tradisjonelle matkasser

Ferdigmat forbindes ofte med usunt fett, raske karbohydrater og tilsetningsstoffer. Nå har ferdigpakket mat fått et nytt preg, og kan være minst like god som maten du får på restaurant.

 

– Vi har blant annet inngått et samarbeid med Ahaan i Oslo hvor vi gjennom et samarbeid med Oda selger deres populære Kyllingcurry. Kitet inneholder alt du trenger – det eneste du må gjøre er å varme currysausen og kyllingen, fordele ingrediensene og servere, sier Stokke.

Livly har i dag tre skykjøkken og bistår blant annet restauranten Mamapho med å utvide takeaway-tilbudet.

 

Ifølge Stokke er selskapet i dialog med flere anerkjente restauranter som ønsker samme bistand og et system for deres restaurant-kit tilbud.

 

– Den effektive verdikjeden Oda har gjort at man kan få restaurantmat ut til forbrukerne raskere enn en tradisjonell dagligvarehandel ville klart. Istedenfor at 500.000 har mulighet til å smake maten, har nå 2,5 millioner nordmenn denne muligheten. Det understreker hvor gunstig det kan være. I tillegg er det god utnyttelse av personale, kapasitet og råvarer, sier Stokke.

 

Stokke er spent på utviklingen, men sikker på at tilbudet har kommet for å bli.

 

– Slike restaurant-kits vil aldri kunne erstatte en restaurantopplevelse, men, når du først har bestemt deg for å spise hjemme og gjøre det enkelt, hvorfor ikke prøve ordentlig restaurantmat, spør han avslutningsvis.

 

 

Om Livly

Livly er et norsk oppstartsselskap som lager takeaway-mat på vegne av restauranter. Det er et av de mest spennende food tech-selskapene i Skandinavia, med globale ambisjoner og momentum. Livly er «for kokker, av kokker» og setter opp kjøkken med førsteklasses kokker som tilbereder takeaway-mat basert på oppskrifter og grundig opplæring fra samarbeidsrestaurantene sine. Hvert kjøkken kan betjene opptil åtte ulike restaurant-merkevarer. I dag jobber Livly med fire merkevarer gjennom et kjøkken på Grünerløkka i Oslo, og neste kjøkken skal etableres på Økern.

 

 

Selskapet ble grunnlagt i 2018 og var opprinnelig en plattform for skreddersydde kupong-tilbud. Men etter tusenvis av samtaler med restauranter i Norge og Skandinavia, så Livly et behov for å bistå restauranters take-away.

 

På den måten kan restaurantene konsentrere seg om kundene som kommer inn døren, og de kan ekspandere forbi sine fysiske begrensninger uten risikoen og kostnadene knyttet til å skulle sette opp en ny lokasjon.

 

Livly har hentet fem millioner fra investorer og er i sluttfasen på å hente ytterligere fem. I den kommende tiden skal selskapet utvide driften både nasjonalt, i Norden og etter hvert Nord-Europa.

 

Hva er et skykjøkken?

Et skykjøkken er en ekstern partner som tar over deler av restauranters takeaway-bestillinger. Det er altså et eget kjøkken som ikke er eid av restaurantene, men som bistår med å håndtere takeaway-bestillinger.

 

Dette gjør de ved å lære seg nøyaktig hvordan restaurantene, som de har inngått samarbeid med, tilbereder maten.

 

Typisk blir bestillinger videresendt fra restauranten dersom skykjøkkenet befinner seg nærmere mottakeren, eller når restauranten mottar flere bestillinger enn de har kapasitet til.

Da vil leveringstjenesten, for eksempel Foodora eller Wolt, hente maten fra skykjøkkenet i stedet for fra restauranten.

 

Smaken og kvaliteten på maten skal være den samme på skykjøkkenet som på restauranten, slik at man ikke kjenner forskjell på maten, uansett om den kommer fra restaurant eller skykjøkken.

Takeaway som i utgangspunktet bestilles fra en restaurant som befinner seg på Bislett, kan derfor eksempelvis bli laget på et skykjøkken på Løkka.

 

På den måten får restaurantene en «ekstra kapasitet» til å behandle takeaway-ordrer.

Kontakt oss

  • Tømmerbakkevei 19
    1453 Bjørnemyr

  • 958 20 667

  • hilde@appetitt.no

  • @appetitt

  • Motta vårt nyhetsbrev